Stadsklas Doornik - Dag 4

De laatste dag van onze tot nu toe zéér gesmaakte uitstap naar Doornik brak aan!
De leerlingen werden een half uurtje vroeger dan de andere dagen gewekt. Ze kregen naast het ochtendritueel immers ook de opdracht om hun bagage terug te vullen en hun kamer op te ruimen. Dit verliep wonderwel zeer vlot!
Om 8 uur schoven we voor de laatste keer aan het heerlijke ontbijtbuffet aan.

Net toen we onze borden gevuld hadden, kwamen de bagageophalers aan. We veerden recht en in een kwartier tijd haalden alle leerlingen samen de bagage uit hun kamer en brachten die naar beneden. Wat een teamwork!
Die lekkere boterhammen waren nu zeker dubbel en dik verdiend.

Na het ontbijt keerden we nog één keer terug naar onze kamers. We poetsten onze tanden, stopten de laatste persoonlijke spullen in onze rugzak en controleerden de kamers of we niets achter hadden gelaten.

We werden verwacht in de zaal waar we gisteren een reuze feestje bouwden. Deze was ondertussen al opnieuw helemaal omgetoverd. Alles stond er klaar voor de evaluatieopdracht van onze stadsklas. Met behulp van de Chromebooks konden de leerlingen in groepjes laten weten wat ze van het verblijf, het eten, de activiteiten, de jeugdherberg, het personeel ... vonden.

Daarna trokken we de stad in richting "L'office du tourisme'. Heel wat leerlingen wilden immers heel graag een souvenir kopen voor zichzelf of om cadeau te doen aan hun ouders, broer of zus.

Terug aangekomen in de jeugdherberg was er nog wat tijd om te ontspannen en te aperitieven.

Om 12.30 uur maakten we ons klaar voor de laatste lunch in de jeugdherberg: hotdogs. Ook kregen alle leerlingen nog een leuk cadeautje van het personeel: een zakje snoep met een potlood.
Na onze maaltijd namen we afscheid van de animatoren en het personeel. We bedankten hen uitvoerig voor hun enorm goede zorgen, het lekkere eten ... .

Te voet vertrokken we richting het station. Onderweg stopten we nog op 7 plaatsen: het Museum van Schone Kunsten waar we een kunstig 'tableau vivant' maakten, het stadhuis en het stadspark waar een "Ginkgo biloba" van wel 250 jaar oud staat, het muziekconservatorium, het reuzenrad op markt, 2 oude romaanse huizen vlakbij het station en de plaats waar koning Childerik zijn graf gevonden werd.

Na een wandeling van ongeveer twee uur zagen we het imposante stationsgebouw al in de verte. Nog vlug kochten enkele leerlingen als souvenir een zakje 'Ballons noirs de Tournai' zodat het thuisfront ook eens kon proeven van deze specialiteit.
Om 15.53 uur vertrok onze trein ... Au revoir Tournai!

Na een vlotte treinreis terug kwamen we aan in het station van Roeselare. Daar wachtten ons enkele ouders op die ons met open armen ontvingen en ons terug naar huis brachten!

De stadsklas naar Doornik ... 4 dagen lang leerden we elkaar nog wat beter kennen, beleefden we ongelooflijke avonturen, kwamen we heel wat te weten over de stad Doornik, zijn geschiedenis én zijn monumenten, maar bouwden we vooral samen fantastische herinneringen op die we nooit meer zullen vergeten!

Klik hier voor meer foto's van dag 4!